keskiviikko 7. toukokuuta 2008

Päivä elämästä (arkaainen kärsimysnäytelmä)


Miljööt: 

Ext: Helsingin rauhallinen puutarhakaupunginosa
Int: Sotkuinen ja sekava rivitalokaksio

Esiintyjät:

Isä. Noin 35-vuotias, keskimääräisen mittainen mutta hieman ylipainoinen mies.

Äiti. Noin 32-vuotias keskimääräistä hoikempi ja pidempi suomalainen työssäkäyvä äiti.

Lapsi. 11-kuukauden ikäinen tyttövauva jolla on hymykuopat ja jonka hiukset vaihtavat väriä kelin mukaan. Sateella ne ovat punaiset, poudalla ja pilvipoudalla vaaleat. 

Aurinko. Keltapukuinen mies jolla on iso kullanvärinen vyönsolki.

Kuu. Hopeapukuinen mies jolla on iso hopeanvärinen vyönsolki.

Sadepilvi. Harmaatukkainen kiukkuisennäköinen mummo jolla on piikkipäinen keppi.

Poutapilvi. Valkohapsinen ystävällisennäköinen mummo jolla on kumipäällysteinen keppi.


Ensimmäinen näytös, ensimmäinen kohtaus


Int. Kaksion makuuhuone. Ikkunan edessä on verhot. Sotkuisen piirongin päällä on digitaalikello. Kellonaika sen numeronäytössä on 6:14.
Sadepilvi pistelee kepillään reikiä makuuhuoneen ikkunan edustan mutaan ja ropsuttelee ikkunaa. Lapsi istuu ja kurkottelee pinnasängyn laitojen yli.

Äiti (avaamatta silmiään): Kulta. Mulla on maha kipeä. Voisitko nousta. Tehän nukutte sitten päiväunet kun mä oon töissä.

Isä (avaamatta silmiään): Mjoo.

Lapsi (innoissaan ja käsiään ojennellen): Mä, mä, mä!


Ensimmäinen näytös, toinen kohtaus


Int. asunnon keittiö
Isä lataa kahvinkeittimen ja napsauttaa sen päälle. Lapsi leikkii lattialla. Isä nostaa lapsen syöttötuoliin ja laittaa ruokalapun.

Lapsi (innoissaan): Mä, mä, mä.

Isä syöttää lapselle puuropilttisekoitusta. Lapsi laittaa kätensä lautaseen ja irvistää. Lapsi ottaa kätensä lautasesta ja hieroo puuroa silmiinsä ja isän käsivarrelle. 

Ext.

Kuu kävelee hitaasti oikeanpuoleisen naapurin aidan taa.
Aurinko kurkistaa vasemmanpuoleisen naapurin aidan takaa.
Poutapilvimummo tanssaa esiin puun takaa. Lapsen hiukset läikähtävät kultaisina.

Int.

Lapsi (osoittaa mummoja, innoissaan): Mun, mun, mun!

Kahvinkeitin pörähtää. Äiti tulee keittiöön yöpuku päällään, kaataa kahvin kuppiin ja napsauttaa keittimen pois päältä. Äiti poistuu keittiöstä kahvikuppi kädessään.

Lapsi (hiljaa, alaspäin katsoen): Äiti...

Lapsi työntää puurolautasen isän syliin. Poutapilvimummo astuu keittiöön. Hänellä on hiustenkuivain kädessään. Mummo kuivaa puuron isän haaruksiin.


Ensimmäinen näytös, kolmas kohtaus


Int. 

Äiti (eteisestä): Hei teille, kullat. Pitäkäähän kiva päivä. Äidin täytyy nyt mennä!

Lapsi (hiljaa, alaspäin katsoen): Äiti...

Ext.

Aurinko tulee puun takaa.

Sadepilvimummo tulee naapurin aidan takaa. Se ajaa auringon kepillään takaisin puun taakse. Sadepilvi tulee asunnon takapihalle missä se alkaa ropsutella kepillään ikkunaa ja reikiä takapihan lössähtäneeseen nurmeen.

Int.

Isä lataa uudet kahvit.

Lapsi (repii päivän lehteä, innoisaan): Mun, mun, mun...


Toinen näytös, ensimmäinen kohtaus

 
Int. asunnon eteinen. 
Isä peilaa huolestuneennäköisenä sivuprofiiliaan eteisen peiliin.

Lapsi (riemuissaan): Pallo!


Toinen näytös, toinen kohtaus


Int.
Äiti tulee sisään.

Tytär (innoissaan): Äi, äi!

Äiti: Hei kullat. Mä tulin.

Isä: Mjoi.


Toinen näytös, kolmas kohtaus


Int.
Äiti kävelee keittiössä ja kolisuttaa patoja sekä kattiloita. (Äreästi): Et sä oo tehny mitään ruokaa? Mul' on ihan sika nälkä.

Isä (apaattisesti): Missä välissä mä ruokaa teen? Kaikki aika menee ton pennun vahtaamiseen.

Ext/Int

Sadepilvimummo murtautuu sisään ja ruiskii isää suihkepullolla.

Lapsi (innoissaan): Mun, mun, mun!


Kolmas näytös, ensimmäinen kohtaus


Int/Ext. 
Aurinko kävelee verkkaisesti oikeanpuoleisen naapurin aidan taa. Sade- ja poutapilvi tarttuvat toisiaan kädestä ja tanssaavat puun ympäri. Äiti ja tytär nukkuvat. Isä makaa sohvalla ja tuijottaa tyhjään. Kuu kävelee esiin vasemmanpuoleisen naapurin aidan takaa. Valomies himmentää valot.


Loppu.

Ei kommentteja: